|
späť
Otázka
„Sláva Isusu Christu! Chcela by som sa Vás otče opýtať, či je možné, aby sa človek, ktorý mal "sobáš" v uniatskej cerkvi, má dieťa, no asi za to, že nie v
istine a bez Hospoda sa brali, došlo k takému, že manželka podviedla
manžela, vybavila aj rozvod, i keď manžel nechcel.... je možné, keď
manžel je pravoslávny, aby mal napriek všetkému ešte sobáš v
pravoslávnej cerkvi, že by sa vinčal, no nebral by si matku svojho
dieťaťa? Spasí Vás Hospodi“
Odpoveď
„Sláva na viki Bohu! K úplnej odpovedi na Tvoju otázku by bolo potrebné vedieť ešte niekoľko ďalších podrobností a k sobášu rozvedených sa vyjadruje aj vladyka v spolupráci s komisiou, ktorá takéto veci v Cirkvi posudzuje. Ja Ti môžem povedať len niekoľko všeobecných myšlienok. Ak ten muž, o ktorom píšeš, bol sobášený v uniatskej cerkvi, ak bol opustený bez jeho vôle, ak nezapríčinil rozvod nejakým vážnym priestupkom (cudzoložstvo, zatajenie skutočnosti, pre ktorú by si ho jeho bývala manželka nebola vzala za manžela), ak sa jeho bývala „manželka“ nechce k nemu nikdy vrátiť a ak tomu nebránia nejaké ďalšie skutočnosti, o ktorých neviem, môže byť v pravoslávnej Cirkvi zosobášený. Jeho predchádzajúci sobáš aj tak nebol cirkevne plnohodnotný a nebola to Tajina, preto by sa bral do úvahy a mal udržiavať (trpieť) iba kvôli dieťaťu. No ak ho už jeho bývalá manželka definitívne nechce, nie je už čo zachraňovať a udržiavať. Nakoniec ešte dodám, že ak by si našiel pravoslávne dievča, ktoré ešte nebolo vydaté, najmä kvôli nej by sa svätá Tajina manželstva (sobáš) podľa kánonov Pravoslávnej cirkvi mohla slúžiť nie podľa poriadku pre druhýkrát sobášených, ale podľa poriadku prvého sobáša.“
S úctou a láskou v Christu a želaním Božieho blahoslovenia
jerej Štefan Pružinský, ml. 31. január 2012
Untitled Document
|