Dobrý veľmi neskorý večer!
utorok 10. decembra 2024

Stiahnuť mp3!
kalendár juliánsky gregoriánsky

sviatok má Svätý mučeník Jakub Perzský (421)
ZAJTRA sviatok má Prepodobný mučeník Štefan Nový (767)

sviatok má Mč. Mínas, Hermogenes a Eugrafos; bl. Jan, král srbský a bl. Štefan a Angelina
ZAJTRA sviatok má Prep. Daniel Stĺpnik; prep. Nikon Pečerský; prep. Lukáš Stĺpnik

Archívna verzia stránky. Môže obsahovat' neaktuálne informácie!!!


aktuálna verzia stránky TU
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015/2016
----------------------------------------------------------------------------------------------
späť

Otázka

"Sláva Isusu Christu! Chcel by som sa spýtať, aký názor má pravoslávna Cirkev na vojnu a účasť pravoslávnych veriacich v nej. Je hriech obraňovať krajinu a zabíjať protivníkov? Mal by veriaci odmietnuť zúčastňovať sa bojov aj napriek tomu, že by bol štátom trestaný? Alebo je hriech naopak nebrániť krajinu a rodiny? Vopred ďakujem"

Peter

Odpoveď

Milí Peter!

„Sláva na viki Bohu! Naša Cirkev, všetci naši svätí a vôbec celá Svätá tradícia našej Cirkvi vždy považovala obranu svojej krajiny za svätú povinnosť a prejav lásky. Táto zásada je zakotvená aj vo Svätom Písme, kde sa píše: "Vladárov sa nemusí báť ten, kto robí dobre, ale ten, kto robí zle. Chceš sa nebáť moci? Rob dobre a dostaneš od nej pochvalu. Veď ona je Božou služobníčkou pre tvoje dobro. Ale ak robíš zle, potom sa boj, lebo nie nadarmo nosí meč; je Božou služobníčkou, vykonávateľkou hnevu na tom, kto robí zle. Preto sa treba podriadiť, a nielen zo strachu pred hnevom, ale aj kvôli svedomiu" (Rm 13, 3-5). Dokonca niektorí naši svätí boli priamo vojakmi, boli nimi napríklad sv. Dimitrij Solúnsky, sv. Georgij Pobidonosec, sv. knieža Alexander Nevský a ďalší. Brániť vlasť aj so zbraňou v ruke je svätou povinnosťou preto, lebo ak niekto so zbraňou zabíja nevinných ľudí, nedá sa ho niekedy zastaviť nijako ináč, než tiež so zbraňou, aby boli obránené životy nevinných ľudí. Samozrejme Cirkev vždy vyzývala vlády k tomu, aby sa hľadali všetky možné spôsoby, ako vyriešiť konflikt bez zbraní, no keď už všetky možnosti zlyhali a nepriateľ zaútočil, nedá sa robiť nič iné, než brániť svoj národ. Tí, ktorí hovoria, že veriaci človek by nemal bojovať za vlasť, sú veľmi nerozumní, pretože ak by ľudia v minulosti takto rozmýšľali a nebojovali so zbraňou napríklad proti fašistom, mnohé národy by boli s najväčšou pravdepodobnosťou poslané do plynu na smrť a zodpovední by boli nielen fašisti, ale aj všetci tí, ktorí by takému strašnému zločinu nezabránili, hoci mohli a mali.
Vojenské povolanie by nemali vykonávať podľa cirkevných pravidiel iba biskupi, kňazi, diakoni, čteci a mnísy, aby nebola ohrozená činnosť Cirkvi, pretože jej duchovný boj proti silám zla aj v čase vojny je ešte oveľa dôležitejší a väčší, než v bežnej vojne. Samozrejme boli v histórii aj v tomto smere výnimky, ak to bolo nevyhnutné a neexistovalo iné riešenie. Nakoniec je ešte veľmi dôležité poznamenať, že pravoslávni kresťania sa môžu a majú zapojiť do vojny iba v prípade, ak vojnu vyhlásil našej krajine ako prvý niekto iný a armáda iba bráni svoj národ a nikdy nie vtedy, ak armáda útočí na iné krajiny a národy. Ak armáda útočí, veriaci kresťania by mali odmietnuť účasť v bojoch aj za cenu väzenia alebo aj svojho života, pretože mať účasť na takejto vojne znamená vraždiť a to je veľký a ťažký zločin a hriech. Táto otázka je veľmi aktuálna aj v súčasnosti..."

S láskou v Christu

jerej Štefan Pružinský
30. august 2012



Untitled Document